هدفی به نام خوشبختی

به گزارش مجله سرگرمی، مسلم آرین؛ مترجم کتاب زندگی اصیل؛ تحلیل وجودی در عمل در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره این اثر اعلام نمود: این کتاب، توسط اعضای انجمن معنادرمانی و تحلیل وجودی وین نوشته شده است. تمام اعضای این انجمن روانشناسان و روانپزشکانی هستند که سابقه طولانی مدتی در مشاوره و روان درمانی وجودی دارند. رئیس این انجمن آلفرید لنگله، همکار قدیمی ویکتور فرانکل، پایه گذار رویکرد معنادرمانی است. پروفسور لنگه، رویکرد مدرنی به روان درمانی وجودی دارد و این رویکرد در این کتاب انعکاس یافته است.

هدفی به نام خوشبختی

وی افزود: رویکرد وجودی، یکی از رویکردهای اصیل و عمیق است که بین متخصصین سلامت روان در سراسر جهان علاقه مندانی دارد. در این کتاب مضامین اصلی رویکرد وجودی به همراه مثال های عینی مطرح شده است. برای مثال به جایگاه احساسات در زندگی انسان، شادکامی یا خوشبختی، معنا، زما، و بحران پرداخته شده است. سپس چندین بیمار معرفی شده و درمان هر بیمار طبق رویکرد وجودی مطرح شده است؛ برای مثال افسردگی، ترس و اضطراب، سکوت انتخابی، خودشیفتگی و غیره.

آرین در پاسخ به این پرسش که مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند و یا اینکه آیا باید افراد باید از سطح سواد خاصی برای درک موضوعات کتاب بهره مند باشند یا خیر، گفت: در درجه اول تمام متخصصان سلامت روان ازجمله مشاوران و روانشناسان در گرایش های مختلف، روانپزشکان، مددکاران و متخصصین رشته های علوم تربیتی مخاطب این کتاب هستند.

وی ادامه داد: اما عموم افرادی که مختصر آشنایی با رویکرد درمانی وجودی و یا فلسفه های وجودمدار دارند نیز می توانند از این کتاب بهره ببرند، چراکه هدف کتاب معرفی مؤلفه های وجودی انسان و تشریح عمیق و عینی این مؤلفه هاست. برای مثال ما به عنوان انسان به طور کل درگیر بُعد زمانی در زندگی هستیم یا در زندگی با چالش کسب معنا و یا فقدان معنا روبه رو هستیم. خوشبختی یکی از اهدف عمده زندگی ماست و احساسات یکی از ابعاد مهم وجودی ما هستند که شناخت انواع آن ها و معانی آن ها برای ما اهمیت دارد.

این مترجم افزود: بنابراین می توان گفت یک کتاب سهل و ممتنع است. سهل، به این خاطر که از مولفه های وجودی ما حرف می زند که برای همه ما آشناست و ممتنع به این خاطر که نوعی دغدغه اصیل زیستن و دانش عمومی به عنوان پیش شرط لازم دارد.

آرین در ادامه با اشاره به اهمیت عمومی سازی دانش، اظهار کرد: باید گفت که این کتاب از دغدغه های عمیق و همیشگی انسان صحبت می کند. این دغدغه ها مربوط به تمام انسان ها در تمام دوران ها و شرایط تاریخی و اجتماعی و عیره هستند. اصالت در زندگی یک هدف نیست، بلکه یک فرایند تمام نشدنی است. گاهی این فرایند دچار وقفه می شود (چیزی که روانشناسان از آن با عنوان وقفه رشدی یاد می کنند)، گاهی افراد به انحاء مختلف از این فرایند خارج می شوند و ارتباطشان را با خودشان، دیگران و طبیعت به نوعی از دست می دهند. عمومی سازی این دانش به یک تعبیر، ساده سازی این دانش را می طلبد.

به گفته این مترجم، می توان از داستان، فیلم، انیمیشن و غیره استفاده کرد تا این مضامین در سطح جامعه مورد توجه قرار بگیرد. همان طور که در جهانی غرب فیلم و داستان های مختلفی طبق این رویکرد تولید شده است. یک مسأله این است که وقتی غرق در یک چیزی هستیم، به آن عادت کنیم یا برایمان طبیعی باشد، شاید تأمل به آن کمتر پیش بیاید. این رویکرد در مورد طبیعی ترین امور زندگی ما صحبت می کند که گاهی از آن ها غافل می شویم. به خصوص عموم مردم که در جامعه ما ارتباط نه چندان زیادی با کتاب دارند.

وی با اشاره به ضرورت اصلی برای انتشار کتابی در باب این موضوع، تأکید کرد: امروزه مبحث سلامت روان در ایران به درستی کانون توجه شده است. مشاوران و درمانگران زیادی داریم که با رویکردهای مختلفی مثل روانکاوی، شناختی-رفتاری، وجودی و غیره در حال خدمت رسانی هستند. اما یک خدمت زمانی می تواند درست، بجا و پیروز باشد که ما به عنوان درمانگر، درک و شناخت عمیقی از خودمان داشته باشیم.

آرین گفت: درمانگری که خودش در فرایند سالم رشد قرار گرفته است، خدمتش به دیگران نیز صادقانه و اصیل است. در این صورت، مراجع یا بیمار تناقضی احساس نمی کند و با خودِ اصیل و واقعی درمانگرش ارتباط برقرار می کند. خلاصه بگویم، درمانگران و تمام کسانی که با سلامت روان انسان سروکار دارند، به یک جهت گیری عمیق نیاز دارند. لذا من ترجمه این کتاب را یک ضرورت احساس کردم. امیدوارم یکی از منابع هدایت کننده ما به طور کل و ما در نقش درمانگر باشد.

این اثر از سوی انتشارات ارجمند، زمستان سال جاری راهی بازار کتاب شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 133098

به "هدفی به نام خوشبختی" امتیاز دهید

3 کاربر به "هدفی به نام خوشبختی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "هدفی به نام خوشبختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید