70 واگن جدید در راستا متروی تهران

مدیر عامل شرکت متروی تهران درخصوص توافقنامه اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیحاتی داد

70 واگن جدید در راستا متروی تهران

به گزارش خبرنگاران، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درخصوص توافقنامه اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: موضوع این توافق طراحی و ساخت یک رام قطار با استفاده از ظرفیت های داخلی کشور تا 18 ماه آینده است. براساس این توافقنامه مقرر شد داخلی سازی واگن ها از حدود کمتر از 40 درصد فعلی به 85 درصد ارتقا پیدا کند.

امید است با حمایتی که دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می دهند و با توجه به ظرفیت های بسیار ارزنده مهندسی در بخش طراحی و ساخت واگن ها در داخل کشور، استفاده از توانمندی و ظرفیت این بخش محقق گردد. او درباره اینکه چرا باید بخشی از پکیج های قطعات متروی خارج از کشور تهیه گردد، اعلام کرد: در جهان هیچ شرکت واگن سازی تمام اجزای یک واگن را نمی سازد؛ زیرا به صرفه نیست که برای فراوری یک قطعه یک خط فراوری مجزا راه اندازی گردد؛ این یک تجربه جهانی در بخش واگن سازی است. کشورهایی که واگن فراوری می نمایند از ظرفیت کشورهای دیگر هم بهره می برند. برهمین اساس، حتی زمانی که ظرفیت ما به 85 درصد افزایش پیدا کند، فراوری 15 درصد باقی مانده به شکل بومی صرفه اقتصادی ندارد و برای تأمین آن باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کرد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه با بیان اینکه 3 قرارداد فاینانس در زمینه واگن سازی در سنوات گذشته منعقد شد که هم اکنون بدون تکلیف هستند، گفت: خط 3 به فاینانس 540 میلیون یورویی و خط 6 و 7 هرکدام به فاینانس 348 میلیون یورویی احتیاج دارند. مجموع این 3 خط به یک میلیارد و 236 میلیون یورو فاینانس احتیاج دارد. امام ادامه داد: مسئله فاینانس در کشور فرایند و مسائل خاص خود را دارد، اما خبر خوب این است که انجام آن درحال پیگیری است. رئیس شورای شهر تهران هم در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست ویژه ای درخصوص گشایش این فاینانس ها داشته است.

آقای جهانگیری نیز برای پیگیری، دستوری خطاب به مراجع ذیربط صادر نموده است. باتوجه به محدودیت هایی ناشی از تحریم های جهانی، کار نسبت به سال گذشته سخت تر شده است، اما درحال پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع هستیم. وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیریت شهری جدید مسئولیت را برعهده گرفت بخشی از واگن ها وارد مدار نشده بودند، بیان کرد: یک قرارداد 455 واگنی در دوره مدیریت اسبق به امضا رسیده بود و همچنین در اواخر دوره مدیریت قبل قرارداد 70 دستگاه واگن آلومینیومی بسته شده بود. باقی مانده 455 واگن در 6 ماهه دوم سال 96 و 3 ماهه اول سال 97 تکمیل و وارد چرخه بهره برداری شد.

در سال 97 مسائل بازکردن LC مربوط به 70 واگن به وسیله بانک شهر و مساعدت آنها انجام شد. حدود 85 درصد از این 70 دستگاه واگن از گمرک جهموری اسلامی بدون پرداخت هزینه و با توجه به محدودیت منابع اقتصادی، ترخیص و به شرکت واگن سازی منتقل شد که این قطعات درحال مونتاژ هستند. همچنین قرارداد 376 واگن سال گذشته با واگن پارس و شریک چینی منعقد شد که مسئله منابع اقتصادی آن به مشکل برخورد و همچنان تأمین اقتصادی نشده است. تفاهمنامه دیگر با بهره شرکت واگن سازی تهران بود که تامین 210 واگن در این قرارداد منعقد شد. مقرر شد تأمین منابع اقتصادی آن از محل تبصره 18 بودجه انجام گردد و امید است در امسال این امر محقق گردد و دولت این بودجه را تأمین کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "70 واگن جدید در راستا متروی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 واگن جدید در راستا متروی تهران"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید