چقدر مردم به کتابخانه های عمومی مراجعه کردند؟

به گزارش مجله سرگرمی، میزان مراجعه مردم به کتابخانه های عمومی در شش ماهه نخست سال جاری رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

چقدر مردم به کتابخانه های عمومی مراجعه کردند؟

به گزارش خبرنگار ، چند سالی است که کشور ما با مسئله ای به نام سرانه مطالعه رو به روست.

بار ها و بار ها اعلام کردند میزان سرانه مطالعه کشور پایین است. سال گذشته این میزان به 13 دقیقه در روز رسید و سال جاری هم این آمار تغییری ننموده است، اما در نحوه کتابخوانی مردم تغییراتی به وجود آمده است؛ این تغییرات از گرانی کتاب در یک سال اخیر نشات می گیرد. مردمی که توان خرید کتاب های گران قیمت را ندارند برای رفع کردن احتیاج خود به کتابخانه های عمومی کشور روی آورده اند. براساس آماری که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اختیار ما قرار داده است عضویت در کتابخانه های عمومی کشور در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل افزایش داشته و تعداد 259 هزار و 946 نفر به اعضای کتابخانه افزوده شدند. این آمار نشان می دهد میزان عضویت در کتابخانه ملی در این مدت 10 و 43 صدم درصد افزایش یافته است.

امانت کتاب در همین بازه زمانی در سال 98 به میزان 3 میلیون و 195 هزار و 793 کتاب افزوده شده که در مقایسه با سال 97 برابر با 22 و 2 صدم درصد رشد داشته است.

با مقایسه نسبت میان امانت کتاب و عضویت افراد در شش ماهه نخست سال 97 و 98 معین می گردد هر عضو کتابخانه در شش ماهه ابتدایی در سال 97 به میزان 5و 8 دهم جلد کتاب به امانت گرفته است. در شش ماهه ابتدایی سال 98 این میزان به 6 و 4 دهم جلد کتاب رسیده است که در اینجا هم با افزایش میزان امانت کتاب روبه رو هستیم.

از سویی میزان مراجعه به کتابخانه ها در سال 97 تعداد 25 میلیون و 211 هزار و 435 نفر و در سال 98 تعداد 27 میلیون و 892 هزار و 294 نفر بوده که به میزان 2 میلیون و 680 هزار و 814 نفر یعنی 10 و 63 صدم درصد افزایش یافته است. نسبت میان مراجعان به کتابخانه ها و میزان عضویت در آن نشان می دهد هر فرد در شش ماهه ابتدایی سال بیش از 10 بار به کتابخانه مراجعه نموده است.

در کل کشور تعداد 3520 کتابخانه تا خاتمه مهر سال جاری در کشور وجود دارند که از این میان 2 هزار و 546 کتابخانه نهادی، 932 کتابخانه مشارکتی و 24 کتابخانه مستقل هستند.

این آمار نشان می دهد اقبال مردم به تهیه کتاب از کتابخانه ها نسبت به سال قبل بیشتر شده است. اما شرایط میزان مراجعه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی چگونه است؟ طبق آماری که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اختیار ما قرار داده است 340 هزار نفر عضو کتابخانه ملی هستند از این میان 35 هزار نفر فعالند وروزانه به طور متوسط 1500 نفر به کتابخانه ملی مراجعه می نمایند و از خدمات آن بهره مند می شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60950

به "چقدر مردم به کتابخانه های عمومی مراجعه کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر مردم به کتابخانه های عمومی مراجعه کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید