وزیر نفت: واحدهای پالایشگاهی مستهلک گردیده اند، فعالیت های نفتی در سطح خوب ایمنی انجام می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر نفت با بیان این که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداقل 30 سال است ما پالایشگاه هایی در کشور داریم که 80 تا90 سال عمر کردند و منابع کافی برای نوسازی و بازسازی آنها وجود ندارد.

وزیر نفت: واحدهای پالایشگاهی مستهلک گردیده اند، فعالیت های نفتی در سطح خوب ایمنی انجام می گردد

به گزارش خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده تهران درباره علت آتش سوزی های مکرر در پالایشگاه ها در جلسه صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از حوادث اتفاق افتاده در صنعت نفت خصوصا در پالایشگاه تهران، گفت: در صنعت نفت ما با مواد سمی سروکار داریم که استنشاق آنها می تواند منجر به مرگ گردد یا در مواردی کار با مواد در فشار بالا انجام می گردد. ما نزدیک6000 صندلی سوخت مایع و سی ان جی داریم و روزانه میلیون ها نفر برای دریافت خدمات به آن مراجعه می نمایند. همچنین 27 میلیون مشترک گاز داریم و مردم مرتب از گاز طبیعی استفاده می نمایند. علاوه بر این 60 واحد پتروشیمی بالادستی و10 پالایشگاه عظیم داریم و روزانه 90 میلیون لیتر بنزین و 80 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می گردد. این کار بزرگی است که در سطح خوب ایمنی انجام می گردد.

وی ادامه داد: ادغام کار در وزارت تعاون که طیف وسیعی از فعالیت های متنوع اقتصادی به آن داده گردیده باعث گردیده توجه به ایمنی کار کم گردد. مسئول قانونی حفاظت کار، وزارت کار است و تمام کارخانه های متعلق به وزارت نفت هم باید از سوی وزارت کار نظارت گردد. البته وزارت نفت باید از منظر مالکیت نظارت کند، اما خصوصی سازی های بدون حساب و کتاب مشکلات زیادی را برای ما ایجاد نموده است.

وزیر نفت با بیان این که در هنگام خصوصی سازی سازوکار لازم برای نظارت پیش بینی نگردیده، اظهار کرد: بعضا افرادی در شرکت های پالایشی مسئولیت می گیرند که تخصص کافی ندارند و یا تعمیرات پالایشگاه و پتروشیمی را به تاخیر می اندازند و اینها باعث ایجاد خطر می گردد. ابزار ما هم خوراک پالایشگاه است که اگر آن را قطع کنیم خودمان متضرر می شویم، بنابراین قدرت حاکمه در دست وزارت کار است نه وزارت نفت.

زنگنه با بیان این که پالایشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است، اظهار کرد: من اخیرا به وزیر اقتصاد گفتم خودتان سهام عدالت را اداره کنید. پالایشگاه تهران 56 سال عمر نموده و واحدهایی است که 80 تا 90 سال عمر کردند در حالی که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداکثر 30 سال است. بسیاری از پالایشگاه ها مستهلک گردیده اند و در تاسیسات جنوب هم 10 مورد سوراخ شدن لوله داریم که منابعی برای بازسازی و نوسازی آن وجود دارد.

وی عدم ایفای نقش موثر بیمه ها را از جمله مشکلات دراین حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: در همه دنیا ایمنی را از طریق بیمه اعمال می نمایند، اما بیمه های ما بر رفتار شرکت ها نظارت ندارند. یکی از مشکلات دیگر این است در زمان بروز حادثه ما فرمانده میدان نداریم. البته بعد از آتش سوزی بوعلی سینا تصمیم گرفتیم آموزش هایی در این زمینه بدهیم. همچنین در سال 1393 شورای عالی اچ اس ای در وزارت نفت به راه افتاد و با وزارت کار هم موافقت نامه ای امضاء کردیم. همچنین ما بعد از هر حادثه آنالیز هایی داریم، با متخلفان برخورد می کنیم و من شخصا ساعت ها وقت می گذارم و دستورالعمل های لازم را ابلاغ می کنم.

زنگنه با بیان این که وقوع آتش سوزی های مهم در صنعت نفت، تکرار پذیری آن و ضریب شدت حوادث در سال های گذشته کاهش یافته، اظهار کرد: کوشش ما این است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانیم همچنان این حوادث را کاهش دهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1110

به "وزیر نفت: واحدهای پالایشگاهی مستهلک گردیده اند، فعالیت های نفتی در سطح خوب ایمنی انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: واحدهای پالایشگاهی مستهلک گردیده اند، فعالیت های نفتی در سطح خوب ایمنی انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید