وزارت علوم پیگیر چندین پرونده موسسات متخلف علمی در دادسرای فرهنگ و رسانه است

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم گفت: معاونت حقوقی وزارت علوم در حال پیگیری چندین پرونده تخلف موسسات علمی در دادسرای فرهنگ و رسانه است،

وزارت علوم پیگیر چندین پرونده موسسات متخلف علمی در دادسرای فرهنگ و رسانه است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، فریدون جعفری، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم درباره تازه ترین اقدامات وزارت علوم برای آنالیز و استخراج نتایج مدارکی که سال 98 از 25 موسسه متخلف تهیه و فروش سرانجام نامه به دست آمده است؛ گفت: سرانجام نامه های تقلبی یا به عبارتی اجرای دقیق قانون مقابله با تقلب در آثار پژوهشی و آیین نامه های اجرایی، موضوع کلانی است که بخش های مختلف وزارتخانه را درگیر می نماید؛ چرا که به صورت یک مجموعه باید وارد مقابله با تقلب شوند.

وی اضافه کرد: برای پی بردن به صحت گزارش یک تقلب، موضوع به کمیته های اخلاق در پژوهش دانشگاه ها یا ستاد مرکزی وزارت علوم برای آنالیز فنی و کارشناسانه، ارسال می گردد. در نهایت با نظر این کمیته است که تقلب به اثبات می رسد؛ چرا که نظر آن ها به دلیل فنی و تخصصی بودن، فصل الخطاب است. بعد از این مرحله اگر احتیاج باشد اقدام قانونی و حقوقی صورت می گیرد و معاونت حقوقی دانشگاه وارد عمل گردد و اقدام قضایی انجام می دهد.

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم با بیان اینکه بخشی از این آنالیز ها به هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری یا انتظامی یا کمیته های انضباطی دانشجویی ارسال می گردد؛ توضیح داد: اگر عضو هیأت علمی تخلف پژوهشی نموده است در هیأت های انتظامی، مورد رسیدگی عادلانه قرار می گیرد. از سوی دیگر، اگر سرانجام نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری نوشته و دفاع شده باشد، ابطال مدرک باید از سوی سازمان امور دانشجویان انجام گردد البته این امر منوط به رسیدگی عادلانه و تایید تقلبی بودن سرانجام نامه یا رساله است و مزایای ناشی از این مدرک هم باید ابطال گردد.

جعفری با بیان اینکه سال 98 از موسسه های تهیه و فروش سرانجام نامه بیش از 30 هزار مدرک خام به دست آمد؛ تاکید نمود: در شناسایی موسسات یاد شده، به قرارداد های موسسه متخلف با دانشجو برای نوشتن مقاله، تهیه پاورپوینت سرانجام نامه، رفع کردن ایرادات سرانجام نامه با دریافت هزینه جداگانه دست یافتیم. در آنالیز های کارشناسانه باید تک تک این 30 هزار مدرک خام بر اساس کد ملی دانشجو و دانشگاه محل تحصیل آنالیز گردد تا معین گردد به استناد این سرانجام نامه های تقلبی مدرک تحصیلی دریافت شده است یا نه.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی وزارت علوم در حال پیگیری چندین پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه است، از سوی دیگر کارشناسانی برای آنالیز این مدارک خام و استخراج نتایج معین شده اند؛ البته آنالیز این تعداد مدرک خام از نظر زمانی به طول می انجامد.

وی با بیان اینکه بعضی از سرانجام نامه ها شناسایی شده اند، ابراز کرد: با بعضی از دانشگاه ها که قالباً غیردولتی هستند مکاتباتی انجام شده و بر آن اساس، برخورد هم باید صورت بگیرد. اما به دلیل پیگیری این مدارک در دادسرای فرهنگ و رسانه امکان رسانه ای شدن وجود ندارد.

جعفری به استان هایی که مدارک تقلبی علمی از آن ها به دست آمده است اشاره نمود و گفت: علاوه بر تهران، در استان های خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی داده های خام زیادی از تخلفات علمی به دست آمده است.

مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم بیشترین اندازه مدارک شناسایی شده در 25 موسسه متخلف تهیه فروش و سرانجام نامه را خاطرنشان کرد و گفت: تقلب در تهیه سرانجام نامه و رساله، تهیه مقالات و در رتبه های بعدی سایر مکتوبات علمی که در دانشگاه ها برای ترفیع و ارتقا مورد استناد قرار می گیرند، بیشترین داده های خام را به خود اختصاص داده است.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151408

به "وزارت علوم پیگیر چندین پرونده موسسات متخلف علمی در دادسرای فرهنگ و رسانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت علوم پیگیر چندین پرونده موسسات متخلف علمی در دادسرای فرهنگ و رسانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید