عرضه تولیدات زنان روستایی به زائران در مشهد

به گزارش مجله سرگرمی، سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به حضور سالیانه 30 میلیون زائر در شهر مشهد در مجمع مشورتی زنان استان مقرر شد مجموعه ای از آنچه زنان به خصوص زنان روستایی تهیه می نمایند در قالب یک بسته به زائران و گردشگران عرضه گردد.

عرضه تولیدات زنان روستایی به زائران در مشهد

به گزارش خبرنگاران، طاهره طهماسبی در چهارمین همایش زن و توسعه گردشگری روستایی که در کاشمر برگزار گردید، بیان نمود: با توجه به اینکه زنان نقش بسیار اثر بخشی در توسعه روستایی دارند، به همین دلیل از سه سال قبل طرح توانمندسازی بانوان روستایی شروع گشت که در آن به توسعه سواد بانوان، برطرف بی سوادی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته می گردد.

وی ادامه داد: کوشش می گردد در راستای توانمندسازی زنان سازمان های مردم نهاد شکل بگیرند تا زنان برای خودشان فعالیت نمایند و فعالیت هایی را که به توسعه خود و رشد کارشان منتهی می گردد، انجام دهند.

طهماسبی اظهار کرد: چون زنان نقش بسیار پررنگی دارند بدون شک گردشگری در روستاها فضای بسیار مناسبی را برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای زنان فراهم خواهد کرد.

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: چون موضوع گردشگری برای زنان روستایی می تواند فرصت های شغلی بسیار زیادی را ایجاد کند، به همین دلیل از دو سال قبل مجمع مشورتی در حوزه زنان راه اندازی گشت، و فعالیت هایی که در این مجمع صورت می گیرد بخشی مرتبط با نقش زنان در توسعه روستایی است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به حضور سالیانه 30 میلیون زائر در شهر مشهد در مجمع مشورتی زنان استان مقرر شد مجموعه ای از آنچه زنان تهیه می نمایند اعم از صنایع دستی تا گیاهان دارویی و... در قالب یک بسته به زائران و گردشگران عرضه گردد.

توسعه گردشگری موجب رهایی زنان از قیومیت های سنتی می گردد

در این مراسم دبیر علمی چهارمین همایش زن و توسعه گردشگری روستایی گفت: در این همایش کوشش شد از نتایج حاصل از پژوهش های اجرا شده در راستای کاهش موانع و چالش های فراروی زنان فعال در این عرصه گام برداریم.

خدیجه بوزرجمهری بیان کرد: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر گردشگری روستایی و اقامتگاه های بوم گردی، توسط بانوان، توسعه قابل توجهی در شهرستان کاشمر داشته بنابراین مصمم شدیم همایش ملی را در این شهرستان برگزار کنیم.

وی ادامه داد: اکثر محققان توسعه بر این باور هستند که توسعه گردشگری موجب افزایش نقش زنان روستایی در جوامع سنتی و روستایی شده است، بدون شک توسعه گردشگری می تواند موجب رهایی زنان از قیومیت های سنتی و کلیشه های جنسیتی گردد، توسعه گردشگری به افزایش فرصت های شغلی زنان روستایی، ارتقاء پایگاه اجتماعی، ایجاد اشتغال، خودکفایی و صندلی مدیریتی می انجامد.

بوزرجمهری بیان کرد: اشتغال زنان در گردشگری دارای مزیت هایی از جمله ایجاد فرصت های کارآفرینی در خانه به خصوص فراوری صنایع دستی، محصولات غذایی، راهنمای محلی و پذیرایی از گردشگران در خانه و اقامتگاه های بوم گردی است.

وی گفت: تحقیقات و شواهد میدانی نشان می دهد که گردشگری گامی مهم و مثبت برای فعالیت زنان روستایی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی برداشته است؛ با توجه به بافت کالبدی و اجتماعی جامعه روستایی و دیدگاه هایی که به لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و کلیشه های جنسیتی نسبت به فعالیت زنان وجود دارد موجب می گردد، موانع و چالش های بسیاری برسر راه شکوفایی استعدادها و ظرفیت های آنان ایجاد گردد.

بوزرجمهری در ادامه اضافه نمود: به رغم اینکه از یک سال قبل فراخوان این همایش اعلام شده بود ولی فقط 119 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گشت که از این تعداد 30 مقاله برای ارائه شفاهی و 23 مقاله برای ارائه پوستر پذیرفته شد و 66 مقاله دیگر به دلیل عدم ارتباط با محور و موضوع همایش و روش تحقیق و محتوا مورد پذیرش قرار نگرفت.

صنعت گردشگری یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: توجه به روستا و کشاورزی می تواند در برنامه های توسعه، اقتصادی و فرهنگی هر کشوری نقش بسیار اساسی به منظور خودکفایی و پیشرفت ایفا نماید.

مسلم ساقی اضافه نمود: در برنامه ششم توسعه به نقش و صندلی روستاییان و عشایر در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، فرآیند توسعه کشور، شناخت صحیح توانایی ها و سرمایه های انسانی و ظرفیت های موجود در روستاها و مناطق عشایری و تبیین صندلی روستا و مناطق عشایری به عنوان کانون فراوری و ارزش آفرینی توجه خاصی شده است.

وی بیان کرد: صنعت گردشگری به عنوان یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد تعریف می گردد، صنعت توریسم، توسعه متمادی و تنوع پذیری اقتصادی را تجربه نموده که به واسطه آن به یکی از سریع و رو به رشدترین بخش های صنعتی در جهان تبدیل شده است.

ساقی اضافه نمود: توریست به عنوان یک شاخه صادرات رتبه چهارم را داراست، درواقع توریست عامل فراوری فرصت های شغلی و زمینه ایجاد توسعه و فرصت های جدید است.

وی همچنین اظهار کرد: در برنامه ششم به توسعه پایدار صنعت ایران گردی، حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث فرهنگی، هویت بخشی به سیمای روستا، توسعه روستاهای توریستی تاکید شده است.

نماینده عالی دولت در کاشمر بیان کرد: ضرورت دارد ساختارها و کارنمودهای روستا، تخصص یابی مکان ها با شناسایی مزیت ها و کارنمودها و خلق مزیت ها مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان نمود: باید به مدیریت سرمایه گذاری روستایی اهتمام ویژه داشت و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته را به وسیله گردشگری مدنظر قرار داد و امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار نمود.

در این همایش همچنین استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد اهمیت نقش زن و گردشگری در اقتصاد خانوارهای روستایی گفت: بانوان توانایی بسیاری در مدیریت خانواده دارند و به نوعی اعجاز می نمایند.

رامپور صدر نبوی با بیان اینکه بانوان در اقتصاد خانواده نقش بسیار حائز اهمیتی دارند، اضافه نمود: بانوان می توانند چند کار را همزمان در یک لحظه مدیریت نمایند.

وی در ادامه اظهار کرد: به رغم اینکه بانوان روستایی در بوم گردی ها بیشترین کارها را در پخت غذا و ساماندهی محل انجام می دهند، اما با این وجود ادعای مردان بیشتر است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در بوم گردی و توریسم نقش بانوان بسیار اهمیت دارد، بانوان اثبات کردند که در انجام تمامی کارها توانایی دارند.

وی گفت: زن در رابطه با تشکیل کانون خانواده ابر انسان بوده است، مادر در تمامی شئون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محور است.

به گزارش خبرنگاران، در روز اول همایش چندین مقاله به صورت شفاهی ارائه شد، همچنین برپایی نمایشگاه فراوریات صنایع دستی زنان روستایی نیز از شهرهای مختلف استان نمایشگاه عکس مرتبط با زنان روستایی از دیگر بخش های این همایش دو روزه بود.

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53356

به "عرضه تولیدات زنان روستایی به زائران در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه تولیدات زنان روستایی به زائران در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید