عاشقانه ای برای نوروز

به گزارش مجله سرگرمی، هر سال که به ایام نوروز نزدیک می شویم، ماراتن میان آثاری که برای پخش در این ایام آماده می گردد، شکل می گیرد و سازندگان آثار نمایشی علاقه مندند با ساخت یک مجموعه شیرین بتوانند نظر مردم را جلب نمایند.

عاشقانه ای برای نوروز

به همین دلیل هر یک از شبکه های سیما دست روی موضوعی می گذارد که تماشای آن برای مخاطبان جذاب تر باشد. هر یک به سمت موضوعی می فرایند تا بهترین اوقات فراغت را برای مردم آماده نمایند. از سوی دیگر از آنجا که همچنان قاتل سریالی یعنی کرونا در تمام دنیا به حیاتش ادامه داده و همه را درگیر نموده، سهم تلویزیون برای پر کردن اوقات فراغت بیشتر است و باید سازندگان آثار نمایشی و غیرنمایشی کوشش بیشتری داشته باشند تا بتوانند مردم را سرگرم نمایند که به سرشان نزند تا خدای نانموده راهی مراکز تفریحی شوند. البته کار سازندگان آثار نمایشی سخت تر از دیگر قالب هاست، زیرا بازیگران باید بدون ماسک جلوی دوربین حاضر شوند، حتی گاهی در صحنه ممکن است سه یا چهار بازیگر حضور داشته باشد که بدون ماسک در صحنه بازی می نمایند. بنابراین کار عوامل ساخت آثار نمایشی سختی های خودش را دارد اما آنها این سختی ها را به جان خریده اند تا یک نوروز تماشایی را برای مخاطبان فراهم نمایند. یکی از این آثار، مربوط به شبکه دو است. این شبکه تلویزیونی برای ایام نوروز سریال تلویزیونی هم بازی را به تهیه نمایندگی نوید محمودی و کارگردانی سروش محمدزاده آماده می نماید که تصویربرداری آن از چندی پیش آغاز شده است. در این اثر تلویزیونی بازیگران زیادی حضور دارند و قصه یک ملودرام عاشقانه است که سعی دارد در فضایی شاد و شیرین با قصه ای اجتماعی به قلم وحید حسن زاده و مریم اسمی خانی در خصوص روابط جوانان و هویت نگاه ویژه ای داشته باشد. همین موضوع ما را بر آن داشت تا در قالب گفت و گو با تهیه نماینده، کارگردان و بازیگران سریال هم بازی نگاهی به این سریال داشته باشیم که برای نوروز 1400 آماده می گردد.

چه خبر از قصه و بازیگران؟

ایده اصلی سریال تلویزیونی هم بازی را نوید محمودی، تهیه نماینده کار ارائه نموده و وحید حسن زاده و مریم اسمی خانی فیلمنامه سریال را نوشته اند. داستان درباره دختری به نام لیلاست که گلخانه ای را در زمینی که متعلق به پدربزرگش است، درست می نماید و تبدیل به کارآفرین نمونه می گردد. این زمین در واقع هدیه پدربزرگ برای ازدواج لیلا و مهران، پسر دایی لیلاست اما مهران هفت سال پیش شهرستان را رها نموده و برای رسیدن به پیروزیت راهی تهران شده است تا این که با ورود شخصیت هایی همچون آوا و بهروز، ماجراهای جدیدی شکلی می گیرد... نقش لیلا را دیبا زاهدی، نقش مهران را حسین مهری، نقش بهروز را کامران تفتی و نقش آوا را نیلوفر کوخانی بازی می نماید. البته در این سریال بازیگران زیادی حضور دارند که می توان به آتیلا پسیانی و همایون ارشادی اشاره نمود. همچنین بهنام تشکر، علیرضا اوسیوند، امیر کاظمی، رؤیا جاویدنیا، مریم مؤمن، پادینا کیانی، علیرضا استادی و... از جمله هنرپیشگان سریال هستند.

دغدغه های نوید محمودی، تهیه نماینده:

آثار عاشقانه دیده می گردد

سریال هم بازی در ایام نوروز روانه آنتن شبکه دو می گردد و معمولا تهیه نمایندگان برای فراوری مجموعه های نوروزی سراغ گونه کمدی شیرین می فرایند. سریال هم بازی با چه محوریتی فراوری می گردد؟

وقتی می خواستیم این سریال را برای نوروز طراحی کنیم، پیشنهادم یک کار ملودرام با فضای عاشقانه میان جوانان بود. این در حالی است که در تلویزیون عرف است برای این ایام سریال های کمدی شیرین فراوری گردد اما مدیران شبکه دو تصمیم گرفتند روی چنین موضوعی تمرکز گردد و دوستان هم آغاز به نگارش کردند. مردم دوست دارند کارهای عاشقانه ببینند. به ویژه فضاهایی که زوجین برای به دست آوردن همدیگر کوشش می نمایند و برای زندگی امیدوار هستند.

از سوی دیگر این روزها در مردم یاس و ناامیدی به خاطر درگیری با بیماری کرونا، مباحث اقتصادی و... وجود دارد. همچنین ازدواج خیلی سخت شده است و جوانان با مسائل زیادی درگیر هستند. بنابراین پخش آثار عاشقانه در چنین فضاهایی به بینندگان یادآوری می نماید در دنیا چیزی از دوست داشتن و عشق جذاب تر نیست و همین برای مخاطبان جذاب است و باعث می گردد به تماشای آثار ملودرام عاشقانه علاقه مند شوند.

در این سال ها شما و برادرتان با هم کار مشترک (سریال و فیلم) می ساختید که شما تهیه نماینده بودید و او کارگردانی می کرد. اما چطور شد برای سریال هم بازی به سراغ کارگردان دیگری رفتید و سکان را به سروش محمدزاده سپردید؟

در برنامه کاری من و جمشید این بود که با هم چند اثر مشترک فراوری کنیم که آخرین کارمان هم سریال دلدار بود. اما برنامه ریزی جمشید این بود که دو فیلمنامه در یک سال برای کارهایش بنویسد، به همین دلیل فرصت نداشت که کارگردانی سریال هم بازی را انجام بدهد. با توجه به این که به لحاظ تهیه نمایندگی هم سرمان شلوغ است، برایم مقدور نبود هم تهیه نماینده باشم و هم کارگردان. به همین دلیل برای کارگردانی به سراغ سروش محمدزاده رفتم که نسبت به کارش شناخت داشتم و خوشبختانه این همکاری شکل گرفت.

طراح قصه خودتان هستید؟

بله، طرح قصه از من است و وحید حسن زاده همراه همسرش مریم اسمی خانی فیلمنامه این مجموعه را نوشتند.

با توجه به این که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم و تعدادی از بازیگران در این روزها حاضر به همکاری نیستند، شما توانستید گزینه هایی که مدنظر داشتید را جذب کنید؟

بله، کار در دوران کرونا سخت است و ما تقریبا گزینه هایی که مدنظر داشتیم، جذب کردیم. البته باید بگویم که صد و اندی نفر در این سریال همکاری می نمایند و من از تک تک آنها قدردانی می کنم که با شرایط کرونا کار می نمایند. چون گاهی زمان طولانی کار می کنیم و بعضی روزها به 15 تا 16 ساعت هم می رسد.

آیا درگیر ماراتن نوروزی هم شده اید؟

نه، چون دو سریال برای ماه رمضان ساخته ام و به نظرم وقتی کاری برای خانواده ای به نام تلویزیون ساخته می گردد، شکل گیری ماراتن کاذب است و باید آثار به گونه ای باشند که مردم دوست داشته باشند. برای ما مخاطب اهمیت دارد و این که از تماشای کار لذت ببرد. امیدوارم مردم سریال هم بازی را دوست داشته باشند. البته این مجموعه تلویزیونی در 26 قسمت فراوری می گردد و پخش آن تا شب قبل از ماه رمضان ادامه دارد و بعد از آن تمام می گردد.

صحبت های رویا جاویدنیا، بازیگر نقش مادر:

یک مادر مدیر هستم

رویا جاویدنیا، بازیگر سریال هم بازی درباره نقشش در این سریال شرح می دهد: در این سریال نقش مادری را بازی می کنم که اقتدار خودش را دارد. او یک مادر مدیر است که می تواند امور زندگی اش را مدیریت کند. مدیر یک شرکت هم است و حرفش برش دارد. در واقع این طور نیست که فقط ما در آشپزخانه این مادر را ببینیم. در مجموع وجوه اجتماعی این مادر جذاب است. در مجموع مادرها مدیران خوبی هستند و اگر به آنها شرکت هم بدهند به راحتی می توانند اداره نمایند. این جمله را از سر حمایت از زنان گفتم و معتقدم زنان مدیران خوبی هستند.

وی درباره این که پخش نوروزی این سریال چقدر در انتخاب تان موثر بود؟ می گوید: به هر حال بازیگران علاقه مند هستند که بیشتر دیده شوند. امیدواریم مردم سریال هم بازی را دوست داشته باشند و خوراک خوبی تحویل مردم بدهیم و با شخصیت های سریال همذات پنداری نمایند. جاویدنیا درباره سختی کار در این روزهایی کرونایی می افزاید: ما در میدان مین بازی می کنیم، زیرا هیچ کس نمی داند چه کسی ناقل است. کار کردن در این فضا خطرناک است. هرچند عوامل پشت صحنه رعایت می نمایند، اما باید مراقب بود. زیرا خیلی از پروژه ها به خاطر کرونا متوقف شده است. در مجموع کار با آقای محمدزاده بسیار عالی است و او کارگردان همراهی است و بازی در سریال هم بازی دومین همکاری من با اوست.

حضور همایون ارشادی در سریال

زمین پدربزرگ

چند روز پیش بود که خبر پیوستن همایون ارشادی به سریال نوروزی هم بازی منتشر شد. این بازیگر دانش آموخته معماری است و کسانی که اهل سینما هستند او را ابتدا با نقش مرموزش در فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی شناختند. هر چند این بازیگر پیش از این اثر هم در سینما نقش آفرینی نموده بود، اما طعم گیلاس او را به سینمایی ها داخلی و خارجی شناساند و بر سر زبان ها انداخت. تا مدت ها ارشادی را در فیلم های خاصی از سینمای ایران می دیدیم اما او کم کم در ژانرهای مختلف حضور پیدا کرد و بسیاری را از تصور این که او به اصطلاح بازیگر فیلم های هنری است، خارج کرد. ارشادی از سال 77 وارد تلویزیون هم شد و با سریال همشاگردی به کارگردانی احمد نجیب زاده خود را به مخاطبان این رسانه شناساند. هر چند حضور او در قاب جادو نسبت به پرده نقره ای کمرنگ تر بوده است.

خودش هم در گفت وگویی با تایید این مطلب که در تلویزیون کمتر بازی نموده است، بیان داشته که احتمالا به نسبت کمتر از او برای بازی در این قاب دعوت شده است. باغ بلور، من نه منم، شمس العماره، تا ثریا، زخم، خانه ای روی تپه و... از جمله آثاری است که این بازیگر تا به امروز با آنها روی آنتن تلویزیون رفته است. ارشادی همچنین در سریال پیشین محمودی، با نام دل دار حضور داشت که آن هم سریالی مناسبتی بود و در رمضان سال98 پخش شد. در سریال دیوار به دیوار به کارگردانی سامان مقدم هم تجربه بازی در مجموعه های نوروزی را دارد و حالا با هم بازی قرار است بار دیگر در یکی از طلایی ترین زمان ها برای دیده شدن سریال های تلویزیونی، یعنی ایام نوروز روی آنتن برود. او در این سریال نقش یک پدربزرگ را به عهده دارد که زمین کشاورزی اش را در اختیار نوه خود به نام لیلا با بازی دیبا زاهدی می گذارد.

آتیلا پسیانی با چه نقشی حضور دارد

بابای قصه

یکی دیگر از نقش های این سریال را آتیلا پسیانی به عهده دارد. بازیگری که سال جاری با دو سریال روی آنتن تلویزیون رفت. او در بوم و بانو نقش سپهبد دنیا را بر عهده داشت و در باخانمان هم نقش مردی متمول به نام خاکپور را بازی می کرد که البته پدری متفاوت بود و گاهی سادگی هایی در برخورد با آدم های دغل داشت. پسیانی در هم بازی هم ایفاگر نقش پدر است. او پدر آوا با نقش آفرینی نیلوفر کوخانی را بازی می نماید و گفته می گردد کوشش داشته این پدر را کمی متفاوت تر از دیگر پدرهای تلویزیون به نمایش بگذارد که باید منتظر نتیجه ماند و دید این نقش در اجرا چگونه از آب درآمده است. آنچنان که از عکس های منتشر شده از این سریال برمی آید، چهره بدون محاسن و کلاه از ویژگی های ظاهری این بازیگر است و نشان می دهد پسیانی با شمایل متفاوت تری نسبت به آنچه اخیرا از او در قاب تصویر دیده ایم در هم بازی حضور دارد.

گفته های سروش محمدزاده، کارگردان:

به هم اعتماد کردیم

در ساخت آثار نوروزی شاهد ماراتن هستیم. شما تا چه میزان به عنوان کارگردان یک سریال نوروزی درگیر این ماجرا هستید؟

شخصا خیلی اهل ورود به چنین ماراتن هایی نیستم، حتی با این پیش شرط وارد شدم که خیلی مقایسه نشویم با کارهای دیگر و خیلی هم کوشش برای رقابت نخواهم کرد زیرا در جریان هستم کارهایی که برای شبکه های یک و سه فراوری می گردد، کمدی است. بنابراین من و آقای محمودی با این پیش شرط وارد شدیم که ملودرام خانوادگی و داستان خودمان را کار کنیم.

ما می خواهیم یک قصه عاشقانه و خانوادگی برای مردم تعریف کنیم که دوست داشته باشند. بنابراین ترجیح می دهیم روی کار خودمان تمرکز کنیم. تا به الان 60 درصد از سریال تصویربرداری شده است. فکر می کنیم قصه ای داریم که مخاطب تلویزیون دوست دارد و برایشان جذاب است.

پس وقتی فیلمنامه به شما پیشنهاد شد، چه ویژگی هایی داشت که شما را برای کارگردانی جذب کرد؟

مهم ترین عاملی که من را ترغیب کرد، حضور نوید محمودی، تهیه نماینده سریال است که هم از دوستان من است و هم این که فیلمساز است و آثار پیروز در تلویزیون داشته است. با وجود این که زمان کوتاهی تا ایام نوروز داشتیم و آذر ماه بود که به من پیشنهاد کارگردانی شد به دلیل آقای محمودی، تهیه نماینده کار پذیرفتم، چون زمان برای فراوری کم داشتیم. سعی کردیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و سریال بسازیم که مردم تماشا نمایند. در واقع فیلمنامه کامل نداشتیم و یک قصه کلی وجود داشت.

برایتان سخت نبود که سر و شکل داستان چندان معین نیست و کار را می پذیرید؟

اعتماد دوطرفه میان من و آقای محمودی بود. گرچه وقتی فیلمنامه کامل نباشد ریسک کار بالا می رود و همچنان تا زمانی که کار پخش نگردد این ریسک هست، زیرا نمی دانیم بازتاب بینندگان چطور خواهد بود. با توجه به این که در تلویزیون با سلایق مختلفی روبه رو هستیم و باید نظر سلایق متفاوت را جلب کرد، پس کار سختی است.

حتی گاهی این تصور را دارید که سریال تان حتما خوب دیده می گردد اما بعد می بینیم که مخاطبان خیلی اقبال نشان ندادند و برعکس سریالی که فکر می کنید خیلی خوب دیده نمی گردد مورد توجه مردم قرار می گیرد. از سوی دیگر در ساخت یک سریال عوامل زیادی دخالت دارند. اگر تکه های پازل درست سر جایشان گذاشته شوند، مسلما نتیجه کار درست خواهد شد و اگر تکه ای درست سر جایش نباشد منجر به نتایج منفی خواهد شد. بنابراین باید چیده مان درست صورت بگیرد. ما هم با توجه به بضاعتی که داشتیم سعی نموده ایم یک قصه مخاطب پسند را روانه آنتن کنیم. البته پخش سریال ما دو هفته بعد از نوروز هم ادامه دارد؛ ضمن این که باید قبول کرد وقتی قصه ای در 26 قسمت ساخته می گردد، زمان می برد تا شخصیت ها برای مخاطبان جا بیفتد. امیدوارم نتیجه کار خوب دربیاید و مردم دوست داشته باشند.

تا به الان ملودرام های زیادی در تلویزیون ساخته شده است، فضای قصه شما چه تفاوت هایی با دیگر ملودرام های عاشقانه تلویزیون دارد؟

ساخت ملودرام اصولی دارد و باید قواعدی را رعایت کرد. تفاوت قصه ما در این است که یک داستان روستایی را در کنار قصه شهری اضافه کردیم تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. در واقع سعی نموده ایم تهران گریزی داشته باشیم.

35 درصد کار در فضای روستا می گذرد که اتصال میان شخصیت های شهری و روستایی است. ما یک قصه عجیب و غریب تعریف نمی کنیم، بلکه سعی نموده ایم تا قصه برای مخاطبان ملموس و باورپذیر باشد.

پادینا کیانی از نقش خود می گوید

شخصیت پری، امیددهنده است

پادینا کیانی یکی از بازیگران این سریال است که درباره ویژگی های نقشی که او را ترغیب به پذیرش آن نموده، به جام جم می گوید: این شخصیت در متن به خوبی پرداخت شده بود. او جوان است و دغدغه هایی دارد که همانند دغدغه های جوانان امروزی است. مانند بسیاری با وجود مسائل فراوانی که حول محور زندگی اش وجود دارد، شوق زیادی برای زندگی درون او هست. به طور کلی بار شیرینی و کمدی بودنی که یک سریال نوروزی قرار است داشته باشد، بر عهده شخصیتی است که من بازی می کنم. این ویژگی ها با توجه به موقعیتی که شخصیت پری در آن حضور دارد، او را برای من جالب می نماید و می تواند برای آدم ها دلگرم نماینده و امیدبخش باشد. همه ما در زندگی با چالش هایی روبرو شدیم و در این شرایط دیدن شخصیت پری می تواند امید بدهد. او انگار دارد به همه آدم های اطرافش زندگی می بخشد.

این بازیگر درباره تجربه اش در گونه کمدی بیان می نماید: تجربیات من در کمدی خیلی کم بوده است. تا قبل از این که وارد عرصه تصویر بشوم و بخواهم در صداوسیما کار کنم، در تئاتر نقش های جدی داشتم. ورود به عرصه کمدی برایم ترسناک بود. کمی که جلو آمدم دیدم به عنوان بازیگر نمی توان خیلی میان گونه ها انتخاب کرد و در نظرم تجربه خوبی آمد. چون اولین تجربه ام هم در تلویزیون کمدی بود و از آن بازخورد خوبی گرفتم. البته خیلی نسبت به خودم سختگیرم و کوشش زیادی می کنم کار خوبی ارائه کنم و به شکل آزمون و خطا نگاه نمی کنم. خیلی فیلم کمدی می بینم و خیلی درباره شخصیت کمدی و پرداخت آن مطالعه می کنم تا ببینم کمدی باید در لحن دیده گردد یا شخصیت باشد.

او درباره پری می گوید: شخصیتی که من در این سریال بازی می کنم از خودم جوان تر است و برای همین برای رابطه ای که او با اطرافیانش به خصوص رابطه عاشقانه ای که با نامزدش دارد به زندگی اطرافیانم نگاه کردم. رابطه آنها خیلی معصومانه است و این معصومیت در یک شخصیت کمدی می تواند غلوشده تر باشد. چنین احساساتی برای کسانی که در سن و سال این شخصیت هستند و عاشقی کردند، قابل لمس است و اگر کمی آن را اگزجره می بینند، به خاطر کمدی بودن سریال است که بامزه از آب درآمده. شیرینی این شخصیت ها بیشتر به خاطر معصومیت و سادگی آنان است. مثلا هرچیزی که در لحظه به ذهنشان می آید را در بیان و عملشان نشان می دهند. کمدی را در این قالب آوردن برایم مقداری ترسناک است، اما سعی کردم به این فرایند اعتماد کنم و کار را در اجرا خوب درآورم.

زوج شیرین

امیر کاظمی ایفاگر نقش امید مقابل پری است؛ شخصیت هایی که به گفته تهیه نماینده زوج شیرین قصه هستند. از کیانی درباره همکاری با کاظمی که تا به امروز تجربه حضور در آثار کمدی و درام را داشته است، می پرسیم و او پاسخ می دهد: من چون کارم را نسبتا تازه آغاز کردم تجربه ام یک صدم آقای کاظمی است، اما آنقدر ایشان در فضای کار راحت و حرفه ای هستند که اصلا استرس نداشتم. خیلی در پرداخت این شخصیت به من یاری کردند چون از همان لحظه که وارد کار شدند برای شخصیت خود طراحی داشتند و می دانستد امید قرار است چگونه باشد.

بازیگر نقش پری درباره کار کردن با محمدزاده در مقام کارگردان هم بیان می نماید: آقای محمدزاده وسواس زیادی در کار دارند و این من را راضی می نماید. البته در کنار این وسواس همواره جویای نظرات بازیگران هستند و اصلا نسبت به ایده های بازیگران شان گارد ندارند. یعنی ضمن وفاداری به متن با بازیگرانشان و نویسندگان گفت وگو می نمایند تا در صورت لزوم تغییراتی در دیالوگ ها ایجاد گردد. این را هم می توان در زمره وسواس ایشان در کار به شمار آورد که کوشش دارند دیالوگ ها خیلی رئالیستی باشد. کارگردان درجه یکی هستند که مقابل دوربینشان احساس راحتی می کنی.

کامران تفتی لباس کدام از یک شخصیت ها را می پوشد؟

هم بازی با بهروز

بازیگر یکی از چهار شخصیت اصلی این سریال، کامران تفتی است. او سال جاری با دو سریال بچه مهندس 3 و زمین گرم روی آنتن بوده است. در سریال بچه مهندس نقش خوشنام یک مامور امنیتی را بر عهده داشت و در زمین گرم هم نقش اصلان بازی می کرد که چندان بلند نبود؛ در ابتدای قصه کشته شد و فقط در چند فلاش بک دیده می شد. این بازیگر حالا در تازه ترین تجربه اش قرار است ایفاگر نقش بهروز در هم بازی باشد. شخصیتی که در قصه با بعضی دیگر از شخصیت های اصلی ارتباط برقرار می نماید و در پیشبرد ماجراها نقش اساسی دارد. یکی از شخصیت های مقابل بهروز را هم بهنام تشکر بازی می نماید که به گفته محمودی، تهیه نماینده سریال این دو نفر در طول قصه با یکدیگر مراودات اقتصادی و دلاری دارند.

منبع: فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 138431

به "عاشقانه ای برای نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاشقانه ای برای نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید