شواهد فراوری آهن در تپه برج نیشابور

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: عمران گاراژیان مجری کاوش ها و سرپرست هیئت ایرانی - چینی گفت: تپه برج یکی از آثار پیش از تاریخی مهم در دشت نیشابور است که پیش تر اواسط دهه 80 خورشیدی در این محوطه مهم، برآورد هایی انجام و آثار دوره های نوسنگی تا آهن در لایه نگاری آن تعیین شد .

شواهد فراوری آهن در تپه برج نیشابور

وی اضافه کرد: کاوش های انجام شده سال جاری در اصل تکمیل پژوهش های پیشین و حفاظت از اثر بود.

او درباره نتیجه کاوش ها در تپه برج چنین گفت: کاوش و حدس به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم، دو فعالیتی بودند که بطور مستقل انجام شدند.

این باستان شناس با بیان اینکه کاوش ها عموما در حاشیه های شمالی اثر متمرکز بود گفت : این کاوشها نشان داد آثار دوره های قدیمتر احتمالا اواخر نوسنگی و اوایل مس- سنگی (هزاره های ششم و پنجم پیش از میلاد) در شمال تپه در مقیاس گسترده وجود دارند.

به گفته او، همچنین کاوش ها تایید می نماید، فعالیت های گسترده ای در دوره آهن در سطح بالایی و شمال شرق تپه انجام می شده است.

گاراژیان گفت: این فعالیت ها شامل مراحل فراوری آهن و ساخت و ساز بناهای دوره آهن بوده؛ فعالیت هایی که آثار دوره های قدیم تر را در حاشیه های شمالی دستکاری و مضطرب نموده اند.

او همچنین تاکید نمود: حدس به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وپیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و با هدف حفاظت از تپه برج در این فصل شروع و به انجام رسید.

سرپرست ایرانی پروژه حدس و کاوش تپه برج اضافه کرد: مراحل اداری و قانونی مشخص عرصه طی شده و رسما بوسیله میراث فرهنگی ابلاغ گردد.

گاراژیان اضافه کرد: تپه برج اثر پیش از تاریخی و کلیدی در خراسان است که امیدوارم دانشگاه نیشابور مسئولان شهرستان و استانِ خراسان همراهی و پشتیبانی نمایند تا طرح پنج ساله کاوش به خاتمه برسد و یکی از مهمترین نقصان ها و کمبودهای فرهنگی- تاریخی منطقه رفع گردد.

وی با بیان اینکه نبود جدول گاهنگاری فرهنگ های پیش از تاریخی در خراسانیکی از مسائل است، گفت :حال که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میراث فرهنگی خراسان، دانشگاه های نیشابور و علوم و فناوری چین در شهر خفیی برای انجام پروژه با هم همراه شده اند و در راستای گامی بزرگ همراهی مینمایند، انتظار دارم همکاران این شرایط را دریابند.

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

dorezamin.ir: مجله دور زمین | تور ایتالیا اسپانیا، تور اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی

منبع: چمدان
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63568

به "شواهد فراوری آهن در تپه برج نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شواهد فراوری آهن در تپه برج نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید